ФИНАНСИРАНЕТО НА БНР И БНТ, МАНИПУЛАТИВНО

https://i1.wp.com/www.dontgetcaught.biz/webdocs/blog/uploaded_images/697348117_4a0d72eda5-719031.jpg

БНТ е на кръстопът - между държавните субсидии и рекламата. Ще я изместят ли от златната среда?

Гледната точка на обществения оператор – тук.

Прави впечатление, че в новините си, БНТ умишлено не споменава за практиките в другите европейски страни. А те са следните:

Рекламата в обществените телевизии е абсолютно забранена във Великобритания, Франция, Испания, Финландия, Швеция, Дания, Белгия, Естония. В Чехия и Словакия са приети закони за поетапно намаляване на рекламата в обществените телевизии до пълната й забрана през 2012 г. Тенденцията е за тотална забрана на рекламата в обществените телевизии в цяла Европа. В Гърция обществената телевизия се финансира само от реклама, но тя няма субсидия от държавния бюджет.

Бизнесът не желае обществените радио и телевизия да се финансират от реклама.

Ето как испанската обществена тв RTVE предвижда да се финансира:
1. С данък в размер на 3 % от приходите на свободно излъчващите търговски радио- и телевизионни разпространители и 1,5 % от платените телевизионни разпространители
2. С данък в размер на 0,9 % от приходите на операторите на електронни комуникации
3. С дял в размер на 80 % от вече съществуващия налог върху използването на радиочестотния спектър до максимален размер от 330 милиона евро
Ако приходите от трите нови данъчни източника не са достатъчни, за да покрият разликата между традиционната компенсация за обществени услуги и общите разходи за дейността на RTVE, която досега е била покривана от приходи от търговска дейност, липсващите средства ще бъдат внесени от общия бюджет.

Моделът е от частното към държавното предприятие. Вариант ли е за търговските медии?

За да се достигне до цялата истина (чрез множество от европейски практики, модели и гледни точки) би трябвало да се пита и данъкоплатеца. Първо – да се информира обективно, а не манипулативно – както БНТ прави в предаванията и новините си, а бизнесът не пада по-далеч. На тази база, да се вземат решения. Но не и без общественото мнението. БНР и БНТ са преди всичко ОБЩЕСТВЕНИ.

About Мариян Томов

The point of view which nobody else reveals

Posted on януари 21, 2010, in КОМЕНТАРИНИ, МЕДИИ, ОБЩЕСТВО, ТЕМА НА ДЕНЯ. Bookmark the permalink. има 1 коментар.

  1. Привет🙂
    Тази вечер отново се разрових из нета за информация по въпроса „как се финансира БНТ“ и попаднах на твоя блог. Съгласна съм с написаното – и според мен репортажът е манипулативен. Германия и Австрия са представени като блестящи примери, че рекламата и обществената телевизия могат да съжителстват.

    „Според мен този вариант не е идеален, защото тогава изкушението да се пуска само това, което иска, ръководството на телевизията, ще е твърде голямо. За рекламата зависиш много от това програмата ти да достига до широк кръг хора.“ – ето най-фрапантният според мен пример: първо ставаше въпрос за ARD и ZDF в Германия, които основно се финансират от такси и в които рекламата има страшно ограничено място (20 мин общо на ден). После плавно се преминава към мнението, че всъщност не трябва ръководството на телевизията да решава какво ще се излъчва, а „масата“ на базата на пазарните принципи. Е да, но пропуска да спомене, че в такъв случай растящата зависимост на телевизията от рекламодателите застрашава плуралитета на мненията.

    Друг въпрос е, че БНТ сериозно се нуждае от обновление и свежи сили и затова изобщо тръгнах да се занимавам с това как се финансира…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: