ПУБЛИЧНИТЕ ДЕЛА И МАНИПУЛАТИВНИТЕ ТЕХНИКИ

https://i1.wp.com/choveshkata.net/pix/Me4t/MaksNova_m.jpgПублични дела са онези черти на света извън нас, които са свързани с поведението на други човешки същества и дотолкова, доколкото това поведение има допирни точки с нашето, зависимо е от нас и има интерес за нас. Представите в съзнанието на тези хора за тях самите, за останалите, за потребностите им, за целите и взаимоотношенията им, са техните публични възгледи. Тези образи, които определят поведението на цели групи хора или на отделни индивиди, действащи от тяхно име, са обществено мнение. Това пише в книгата си „Общественото мнение“ Уолтър Липман.

Съществуват редица позволени и непозволени техники за промяната на тези установки (кн. „Психотехника на убеждаващото въздействие“). Английското понятие е SPIN. Идва от въртене, или промяна на обществените възгледи. Пример за такава промяна в нагласите, реакциите и чувствата на индивидите е пиармена Едуард Бернайс. Как действа „Бащата на манипулацията“? Една от любимите му техники за генериране на съгласие е индиректната употреба на подкрепата на трета страна, която да защитава каузите на неговите клиенти. За да стимулира продажбите на бекон, например, той провежда изследване сред лекари и съобщава, че според техните препоръки хората трябва да закусват здравословно. Той изпраща резултатите на 5 000 лекари заедно с реклама, която описва комбинацията от бекон и яйца като здравословна закуска.

Други фактори, които ни подвеждат и въвеждат в света на манипулацията според Липман са: цензура, ограничение от социални контакти, сравнително оскъдно време, което можем да отделяме за публични дела, изкривяването на действителността от многото и сбита информация, трудностите, породени от бедния речник, чрез който трябва да формулираме сложния свят и страхът. Именно този страх крепи един цял измислен свят на Джорш Оруел в книгата му „1984“, станала доста актуална напоследък.

Всъщност, ние си представяме това което искаме да си представяме, чувстваме това, което искаме да чувстваме. Ето защо, според теоретикът Елизабет Нойл-Нойман ние „възприемаме съобщенията на база на нашата култура, ценности и предварителни възгледи изградени по даден проблем“. Все пак, до известна степен всяко съобщение или новина, предаване или мнение ни влияе по определен, конкретен начин. Затова добре преценявайте с каква информация ви облъчват медиите и не е ли тя поредната манипулация която иска да изгради нов изкуствен свят – на „едноизмерния човек“ (Маркузе). Свят, изграден от попиващи измислицата на манипулаторите, немислещи. Маса от потребители, ограничени в свободния избор. Маса от хора, подчиняващи се несъзнателно на действия, подтикнати от други индивиди.

сн. от Макс – момчето от реалния свят


About Мариян Томов

The point of view which nobody else reveals

Posted on януари 14, 2010, in PR. Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: