КАКВА Е ИСТИНАТА И ЦЕНАТА СПОРЕД СЕМ?

https://i1.wp.com/log.bg/users_images/26/26220.jpgТази, че детският интерес е изцяло предаден на този на бизнеса? Или може би слабостта на институцията законово да препрограмира неподходящо за децата предаване като „Цената на истината“? Как ще го направи, като преди време не посмя да премести след 23:00 часа „Страх“. Шоуто, под влиянието на което, дете се обеси на катерушка имитирайки сцена от популярния тв формат. Знаете ли колко реклами, предварително уговорени с договори от медията щяха да паднат. Това се изчислява в цифри с голям минус отпред. И какво от това, ще кажете. Да, и какво от това – щом задълженията на СЕМ са да защитава ОБЩЕСТВЕНИЯ и в частност ДЕТСКИЯ интерес, а не този на бизнеса. Работещите зад стените на регулатора обаче, често бягащи от неудобни въпроси на репортери, повече държат на добрите отношения с представителите на бизнеса. Безспорно изключително важни, но не повече от защитата на уязвимия малък зрител, който гради реалността за живота и модела на света от телевизията.

Какъв модел ни представя малкия екран?

https://i0.wp.com/i.actualno.com/club.bg/files/2006/10/17/73488723f2.jpgИзкривен, недействителен, деструктивен. Такъв е той в „Цената на истината“. Една тъжна истина – за пари, рейтинги и едноизмерни зрители. Според Маркузе – едноизмерен човек означава политически послушен, апологетичен, некритично мислещ гражданин. Ако всичко изброено е едно добре смазано зъбно колело, то СЕМ е малко зъбно колелце във веригата, което само от време навреме заяжда и спира процеса. Причината е не друга, а че е ръждясало и му трябва смазване. Пак – от време навреме.

На среща на медийния регулатор с ръководството на „Нова телевизия“ на 14 септ. е обсъден именно форматът на предаването „Цената на истината“, както и опасността от някои нарушения на принципите на радио- и телевизионната дейност (в частта им за добрите нрави), и  възможното му преместване в по-късен часови пояс от 22.00часа. „Нова“ изразява и готовността си да постави в своя ефир обществена дискусия за отговорността на родителите във връзка с достъпа на малолетни и непълнолетни деца до медиите, и необходимостта от активен диалог между родители и деца. Постигнато е съгласие СЕМ и „Нова телевизия“ да продължат да следят внимателно развитието на обществените нагласи към формата и в подходящ момент да преценят своите действия, съгласно изискванията на ЗРТ;

Всичко това обаче са единствено добри намерения, както са били и досега. Нищо повече. Говорилня от която никой от обществото не печели. Докато не отшуми поредния случай. Докато не порасне сегашното поколение и не започне да копира и пренася лошия телевизионен модел от шоу като „Цената на истината“. А другата истина е, че самата тя няма цена. Това е правилното възпитание, ценностите и добродетелите.

За да обоснова думите си, прочетете Дипломната ми разработка „Защита на детския интерес между бизнеса и медийната регулация“.

https://i2.wp.com/img.slusham.com/liliq_cenata.jpg

Кадър от "Цената на истината"

Останалото са законите, в които са рамкирани правата и задълженията на медиите. Само да имаше кой да ги прилага!

Съгласно изискванията на ЗРТ, радио- и телевизионните оператори са задължени да не допускат излъчването на предавания, които застрашават физическото и психическото здраве на малолетните и непълнолетните, съдържат насилие и жестокост. Законът изрично предвижда, че предавания които са насочени към увреждане на физическото, умственото и моралното развитие на децата трябва да се излъчват в часовия пояс от 23:00 часа до 6:00 часа, при това с подходяща сигнализация по време на цялото предаване.[1]

  1. прилагането на широк термин като добри нрави например, трябва винаги да се припознава в полза на детската аудитория и да защитава върховния интерес на тази социална група.

  2. Съгласно разпоредбата на чл.17, ал.2 от Закона за радиото и телевизията: “Радио- и телевизионните оператори са длъжни да не допускат създаване или предоставяне за разпространение на предавания в нарушение на принципите на чл. 10 и предавания, внушаващи национална, политическа, етническа, религиозна и расова нетърпимост, възхваляващи или оневиняващи жестокост или насилие, или са насочени към увреждане на физическото, умственото и моралното развитие на малолетните и непълнолетните”.

  3. Предпазните механизми, предназначени за малолетните и непълнолетните, предвиждат въвеждането на часови ограничения в рамките на денонощието – от 23:00 до 6:00 часа, указващи че извън този пояс не се допуска под каквато и да е форма излъчването на предавания, които могат да застрашат благосъстоянието на децата.

От друга страна:

  1. Либералното отношение на медийния регулатор към операторите, които нееднократно нарушават разпоредбите в закона, не възпира медиите да продължават да излъчват предавания с неподходящо съдържание. Когато пък се налагат санкции, те са с пъти по-ниска финансова равностойност в сравнение с генерираните печалби от излъчваната продукция – нарушител. Максималната санкция според ЗРТ е 15 000 лв. (за еднократно нарушение), докато равностойността на едноминутен рекламен спот в централно време надвишава 7 000 лв. На час, според ЗРТ, операторите имат право на 12 минути реклама. Примерът е достатъчно доказателство на твърдението което правя.

  1. По инициатива на медийния регулатор трябва да се провеждат редица кампании, които да са достъпни и достатъчно привлекателни за детската аудитория – целящи да я информират за опасностите които крие телевизията. Това е функция, която до този момент Съветът не изпълнява достатъчно добре. Вярно е, че през есента на 2009 г. по инициатива на регулатора ще се състои кръгла маса, посветена именно на обсъжданите проблеми – „Защита на детската аудитория от вредно медийно съдържание”. Ефектът от нея обаче ще е незначителен, ако обсъжданията не достигнат до детското съзнание по един подходящ за тях начин. Срещата ще е несъстоятелна, ако членовете на медийния регулатор и представителите на бизнеса, които ще вземат участие – не предприемат адекватни мерки (предложения за промяна на законодателството, изготвяне на допълнителни Решения или Становища в насока защита на върховния детски интерес) след организираната кръгла маса.


[1] ЗРТ (бр.14 от 20 Февруари 2009г) Чл. 17 (2) и (3) (Доп. – ДВ, бр. 79 от 2000 г.).

Advertisements

About Мариян Томов

The point of view which nobody else reveals

Posted on септември 15, 2009, in КОМЕНТАРИНИ, МЕДИИ, ОБЩЕСТВО. Bookmark the permalink. 3 коментара.

  1. Регулаторният ни орган по-често се изявява като наблюдателен орган. От една страна това не е толкова лошо. От друга за пошли предавания като това порнографско „шоу“ – „Цената на истината“ е направо задължително да се намеси. Изумен съм от арогантността на Нова да пусне тази помия от 20:00 ч., а не в много по-късен час. Че в него освен за секс, свирки, оргазми и перверзии – почти за нищо друго не се говори. Вероятно има лешоядоустроени зрители, които примират от кеф да се ровят в боклука, но надявам се това са по-малката част от българските зрители.

  2. Регулаторът е наблюдателен орган. Но когато има установено нарушение би трябвало да се намеси. Не е задължително със санкции – щом иска да е либерален може да го направи по много други начини. В конкретния случай да препрограмира „Цената на истината“ в 22:00 часа. Това се води тъмната част от денонощието. Въпреки, че в ЗРТ е изрично записано след 23:00 часа да се преместват предаванията които противоречат на разпоредбите на чл.17 се смята, че родителите са вкъщи и контролират какво да гледат децата. От друга страна не само Нова тв трябва да направи дискусия гледат ли децата това предаване и СЕМ е длъжен да го стори. Иначе бихме се съмнявали в коректността на проучването.
    Вижте каква демократичност.
    Зрителят пък обича да е воаиор. Един психолог обясняваше, че зрителите достигали до душевен оргазъм гледайки шоуто.

  3. Все по голяма помия се излива в нашия ефир.Това се случва заради лакомията на телевизиите но и ние зрителите лансираме тези предавания като ги гледаме.Ценностната ни система отдавна е прецакана.

    Можете да добавяте информация и интересни линкове и в http://bgbox.info/ социалната мрежа за споделяне.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: