АБОРТЪТ – НЕИЗБЕЖНОТО ЗЛО

Две блондинки се срещат.Вчера ми правиха тест за бременност”, казва едната. И какво, трудни ли бяха въпросите”, пита другата. Въпросите, свързани с бременността, действително не са лесни. Да се пише по тази тема също не е леко, при положение че магазините за бебешки дрехи стават все повече и все по-хубави. Човек ще си помисли, че няма проблем. Това обаче не е така. Проблем има – страна като България изскача в нерадостните статистики от време на време като държава с много висок процент на броя аборти, който става още по-притеснителен, съпоставен с броя на ражданията. Числата, от друга страна, не могат да изразят социалния кошмар – новородените, намерени в кофи за боклук, зарязани или умъртвени от невръстните си майки. И всичко това в държава, в която прирастът на населението е отрицателен.

За нуждата от това грамотността да се практикува, трябва да се говори. За да може един вечно зелен проблем като абортът поне да премине в друг цивилизационен жанр – от тема във всяко начинаещо токшоу в делничен разговор между родители и техните бързо развиващи се деца, между приятели и приятелки, между аптекари и клиенти. За да се осведоми и информира населението за всички последствия от един потенциален аборт са необходими и социални кампании. Много често обаче, те притежават силата да отблъскват и имат точно противоположния ефект.

Пример за това е социалната кампания против абортите на организацията „Право на живот“ в Словакия, реализирана през 2007 година. Тя включва огромни плакати на кървави абортирани зародиши, поставени из цялата страна.

Организаторите искат да променят обществените нагласи към абортите, но вместо това предизвикват негативни емоции, нараняват жените, които са преживели аборт. Посланията, поставени на улицата пред погледите на децата е и в разрез с културата и порядките на обществото. Заключението което може спокойно да се направи е, че крайните и потресаващи рекламни кампании, които се опитват да променят мнението на хората, никога не са успешни.

Подобна кампания може да се открие и в Индия (фиг. 1), където абортите на ден достигат до 7000, предимно в случайте когато е установено, че зародишът който носи майката е женски. Подобно поведение, разбира се снижава раждаемостта, но може да създаде допълнителни усложнения при създаването на семейства, и неблагоприятни социални последици.

Социалният маркетинг, разработен от индийската компания Mode Advertising & Marketing Pvt. Ldt. залага предимно на страха, на бруталността която да промени статуквото и нагласите на жената и обществото въобще. Подобна кампания, според мен е неспособна да бъде алтернатива, особенно на една скандална реклама, показвана многократно по индийските телевизии. В нея се презентира застрохователна компания. Сценарият акцентира върху баща, който събира пари за образованието на дъщеря си. Дотук нищо лошо. Но клипът приключва със слогана: „Въпреки че много я обичаме, тя е товар за семейството“.

Кампания, която би могла да има успех в страна като Индия, не трябва да се основава на страха като въздействащ фактор. Не е необходимо да се разяснява, че абортът се равнява на планирано убийство и е смъртен грях. Всичко това е пределно ясно на хората, те знаят какви биха могли да бъдат последствията, но въпреки всичко те отново са склонни да го сторят. Това е все едно да плашите пушач със снимки на почернял, деформиран и дори изсъхнал бял дроб. На този фон той ще си каже „Това няма да се случи с мен!” или „Този на снимката сигурно е пушил по 2-3 кутии цигари на ден, а аз употребявам едва половин!”

Затова е нужно да се създаде нов модел без цигарен дим и да се изтъкне, че е „готино” да си непушач. За да конкретизирам казуса с абортите в Индия, там също социалната кампания трябва да показва модел с всички позитиви от това майките да раждат момиче. Въздействието трябва да е психологическо, да се предложи модерен възглед и тълкуване на проблема, а посланието да е заредено с позивитивизъм и да умее да убеждава реципиентите.

Фиг. 1

Необходимо е и да се промени закърнялото мислене на индийското общество, че момичетата са в тежест на семейството и са едва ли не безполезни.

Проблемът с абортите в страна като Индия може да бъде решен по два начина. Единият от тях е чрез социална политика от страна на местното правителство. То може да стимулира раждаемостта чрез данъчни облекчения например. Другият вариант е чрез социални кампании – достатъчно ефективни и убедителни за да променят обществените нагласи и тенденции в Индия.

Как да се реши този проблем у нас?! Изглежда в страната ни проблемът е далеч по-сериозен – финансов. Няма и програми стимулиращи раждаемостта. В същото време, бюджетният излишък се харчи за пенсионерите. Нищо лошо, но скоро твърдото ядро от избиратели няма да са живи, и тогава държавата ни спокойно може да се прекръсти на „Застаряла циганизирана България“.

Advertisements

About Мариян Томов

The point of view which nobody else reveals

Posted on ноември 2, 2008, in МЕДИИ, ОБЩЕСТВО. Bookmark the permalink. 3 коментара.

  1. АААм.. прав си да, тъкмо се бях приготвила да те насмитам, ако и поредния мъж (моля не се обиждай), който ми чете морал за абортът.. всъщност аз не съм абортирала родих си детето, защото за мен това не беше правилното решение, сега си го гледам сама. В България проблемът едва ли ще се реши.. първо пари, що да ги дадат като могат да си ги натъпчат по джобчетата? в които отдавна не дрънкат семки и бонбонки.. или стотинки…кофти тема си захванал, но не знам спомняш ли си,че и в България течеше такава кампания и там нямаше такива кървища. и така.. каквото и да напиша.. гледах една сатистика 1997 – 8.9 млн, 2007 – 7.5млн.
    кофти. На мен падне ли ми изнасям се от Бг

  2. Мариян Томов

    Za jalost v na6ata skypa tatkovina e taka. Vsy6tnost kampanii ima – estestveno – nali trqbva da ima pory4ki.Za podobna kampaniq se iziskva ekspertno mnenie na sociolozi, analizatori, demografi i o6te kup drugi horica, koito sa priblijeni do vlastta i sa odustoeni s vyzmojnostta da napravqt syotvetnata kampaniq. Zatova i kraqt mi ne e presilen, nito e rasistki a e vyzmojna 4erna realnost.

  3. мда.. едните тряба да ги научим как да не раждат толкова деца катон еможе да ги гледат, а другите пък да им покажем,че могат да си ги гледат, поне едничко 😛 Има и друго, много двойки, коитоне могат да имат деца.. но и за тях не се прави нищо. процедурата инвитро не става от първия път.. защото запознати твърдят, че просто лекарите искат да приберат повече парички за процедурата. И могат и да те натъпчат с говна разни, да те решат и ръчкат ей така колкото да отбележат дейност. Грозна работа е това, дори не вярвам че нашата държава иска да се спрат абортите.. или ако не се прави аборт е по-евтино. знам лии аз

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: