КАКВОТО ШОУТО, ТАКАВА И ДЪРЖАВАТА

В анимационното филмче „Том и Джери”, котаракът все се опитва да погоди някой мръсен номер на мишката за да я схруска. Но винаги, в края на епизода Том се оказва големият губещ. За да привлекат повече рекламодатели – мениджъри, продуценти и сценаристи успешно се превъплащават в образа на хищника. Те искат да надхитрят конкурентите си като за целта използват най-различни техники.

От „Нова телевизия” и „БТВ” се надпреварват да покажат на зрителите си кое предаване е с по-висок рейтинг. Много медиини наблюдатели обаче поставят под сериозно съмнение подобни статистики. Една от основните причини е, че собственикът на влиятелната пипълметричната компания ТВ План/ТНС, медийният могул Красимир Гергов е и „консултант” в БТВ. Пък и когато у нас се заговори за статистика около политически избори или подобни продукции, се има предвид по-скоро „стагмистика”. Този уродлив термин все по-често влиза в употреба и се превръща в едно от най-могъщите оръжия на манипулацията. Друг аргумент, който разбива на пух и прах данните на пипълметричните агенции е методиката по която се извършват проучванията. Факт е, че абонатите в България, които имат пипълметрично устройство са незначителен брой. Голяма част от тях са познати на собствениците или са служители на тези фирми. Въпреки всичко, данните на агенции като ТВ План/ТНС, в повечето случаи, се доближават максимално до истината. Не е ли това най-надеждния начин за манипулация?

Друга популярна техника за привличане на повече зрители и рекламодатели са извънредните включвания. Така например, когато по програма бе обявено началото на касовия филм „Властелинът на пръстените”, от „Нова телевизия” решиха да го забавят с половин час и да излъчат кадри от „къщата” на „Биг Брадър”. Е, щем не щем, ще изгледаме с досада реалити шоуто – и ето ви висок рейтинг!

Сценарият ли? Да се правиш на бавно развиващ се, да се унижаваш като един от персонажите в „Биг Брадър” показва единствено безвкусица, пошлост и безидейност с която сценаристите „хранят” зрителите си. Не е много гениално и в българското издание на „Сървайвър”, в пиковия час да се показват дибидюс голи тела, които без задръжки се хвалят с достойнствата си. Вярна е максимата, че „Сексът продава”, но и това трябва да се прави с финес и в разрешеното от овехтялия ни Закон за радио и телевизия (ЗРТ) време.Да, прави сте, че Съветът за електронни медии (СЕМ), макар и рядко, налага санкции, но те са стократно по-малки от печалбата на дадена медия от рекламни права. За нецензурирани кадри излъчени преди 22:00 часа, регулаторът глобява със скромните 1000 лева.

Шоу продукциите наблягат все повече на голотата

Помислете си, на фона на тази санкция, колко получава медията от зрителските гласове, смс игри в рамките на шоуто или пък скритите реклами в него. Позиционирането на търговски продукти е забранено от закона, но медиите не се свенят да ги показват. Представителите на журито в шоутоМюзик айдъл 2″ например, пиеха от чаши с търговското лого наЯкобс”.Заглавието на предаването по Националната телевизия “БНТ таксипък е изрисувано около логотоОпел”. Позициониране е и когато в клиповете си попфолк певиците говорят по телефонНокияилиСименс”. Класиката в жанра обаче, води началото си от Джеймс Бонд, който в един от кадрите на филмаСрещу 007″ гледа часовника сиОмега”.

Популярна технология за привличане на нови рекламодатели е и създаването на псевдо новини. В новинарските си емисии телевизиите непрестанно хвалят шоуто което се излъчва в тяхната медия. А това е отгжре на всичко и много досадно!

Всичко това е световна практика. У нас обаче, тя все повече се изражда в грозна реалност, отражение на нездравите процеси които протичат в обществото ни. Шоутата са станали нарицателни. Подслушването на телефона на депутатката от левицата Татяна Дончева бе сравнено от много журналисти като сцена от „Биг Брадър”. Няма лошо, но шоуто в случая се използва за да отвлича вниманието на хората от същинския проблем. Така в публичното пространство не се дискутира защо всъщност са подслушвали разговорите й? Не е ли заради случая „Ванко 1” и заслугата на Дончева, да промени цял закон в полза на едно лице?! Малко знаят, че в Нови Хан, където се намира къщата-самолет, в която се снима шоуто, има манастир и дом, в който живеят нуждаещи се сираци. Но на кой му пука?! Едва ли на тези за които рейтингът е всичко. Изглежда, че какъвто е социалният министър в една държава, такива са и шоу продукциите – лъскави и лицемерни.

About Мариян Томов

The point of view which nobody else reveals

Posted on октомври 2, 2008, in МЕДИИ, ОБЩЕСТВО. Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: