ФИНАНСИСТЪТ С ГОЛЯМ РАЗМАХ

Милен Бонкалов  сн. Мариян Томов

Все повече жени окупират ключови управленски позиции в петролния бизнес, докато във феминизирани сектори като козметичния се наблюдава обратната тенденция. „Бизнесът е бизнес. Дали продаваш петрол или кибрит – полът няма значение, всички се подчиняваме на едни правила. Това твърди изпълнителният директор на козметичната компания „Орифлейм България“ Милен Бонкалов.

Милен е роден на 29 октомври 1974 г. в Смолян. Детството което е имал в малкия родопски град, според него, трудно може да се случи на едно хлапе от София. „Децата в столицата не са толкова щастливи в сравнение с тези, които отрасват в провинцията. Съдя по дъщеря ми в момента какво детство има – от колата в детската градина и обратно вкъщи. На улицата не можеш да я пуснеш – всичко се случва, казва загрижено бащата. Докато ние играехме до полунощ навън, тичахме на свобода по ливадите и баирчетата, измисляхме стотици начини да се забавляваме. Училището ми пък беше точно до Планетариума, където си карахме часовете по физика и астрономия.“

По всичко личи, че и до днес детското у Бонкалов не е изчезнало. Говори с ентусиазъм за този случай, лицето му става ведро, усмихва се широко, очите му засияват като разпалени свещи. Това издава и друга характерна черта на мениджъра, който пази ревностно спомените си – той е

непоправим романтик

С меланхолия подхваща и друго свято за него събитие. „Когато вече бяхме студенти на 20 г. се държахме като 5 г. деца. Празнувахме 8-ми декември (студентския празник) на Витоша, в една малка, но уютна хижа. На сутринта беше навалял пухкав сняг. С колегите намерихме найлонови пликчета и започнахме да се състезаваме кой най-бързо ще се спусне от хълма. Беше забавно… – отново тази блаженна усмивка се прокрадва по лицето на Милен. – Да, вярно, държахме се доста детински, признава той, – но именно тези щуротии се запомнят…“

Сегашният директор на „Орифлейм“ за България завършва специалност „Финанси“ в Университета за национално и световно стопанство. Въпреки, че финансите „не са за всеки“, смята, че те са гръбнакът на тази управленска позиция. „Родът ми е търговски. Още като ученик, в езиковата гимназия в Смолян ходех в магазина на баща ми. Винаги ми е било интересно как се върти подобен бизнес отвътре – от баланса между приходите и разходите, до отношението на продавача към клиентите.“

Финансовата стабилност на компанията, т.е. по-дълбоките познания в тази сфера предполагат по-добър контрол на паричните потоци, на генерирането им и на тяхното инвестиране. На тези основни принципи във финансирането Милен се учи от работата си в British American Tobacoo (БАТ). Той сам определя този шанс като трамплин в кариерата му. За да го прескочи, студентът 4-ти курс тогава се засилва за един от

най-големите си пробиви в живота…

Студентската организация „АИСЕК“ организира ден на кариерата. Тогава всички международни фирми в страната са направили свои щандове в Руския информационен център. Всеки желаещ студент да бъде назначен на работа в някой от тях, е трябвало да изпрати своя автобиография. „Повече от 5 хил.

CV

-та бяха предоставени на всяка една от тези фирми. Моят профил беше селектиран в 4-5 компании, спомня си той.“ На следващия ден се явява за лично интервю пред всички работодатели, които са го одобрили. Накрая му предлагат работа от БАТ. „В последствие разбрах, че от тези дни на кариерата само 3 студенти са започнали работа. Един от тях бях аз.“В компанията Милен стартира от „нулево начало“. „За да искаш да растеш – трябва непременно да започнеш от нулата. Да се окажеш изведнъж на някоя висока позиция в БАТ се изключваше като възможност. Това всъщност е добър похват, разсъждава той.“

В Англо-американската компания започва като търговски представител. Занимава се с бизнес инициативи. „След това ме повишиха и станах един от т.нар. „Ченъл мениджъри“, като отговарях за един канал. Тези ресори бяха 4 на брой – един се занимаваше с продажбите, друг с доставките, с магазините. В последствие започнах да отговарям за 3 от каналите, след това за 4 – така постепенно поех 90% от бизнеса на компанията.“ Невероятен е фактът, че това става за по-малко от 2 години.

През май 2002 г., след като се оказва неуспешен поредният опит за приватизация на „Булгартабак“, БАТ излиза от страната. Всички служители трябва да търсят нови решения за реализация. „Може би и до днес нямаше да съм завършил възходящия ред по който вървях в БАТ, ако не бяха взели това решение,“ смята мениджърът. Но все пак компанията ми даде корпоративната култура, която нямаше как да имам до този момент. Вече бях готов да поемам отговорност, която в студентския живот не присъстваше в толкова голяма степен. Думата срок и алтернатива не бяха много застъпени допреди. Научих се и да давам приоритет на нещата. Затова без да се разграничава важното от приоритетното няма как да се получи.“

В тези приоритети се „вмъква“ и съпругата му с която са женени повече от 6 г. Те са се запознали в Студентски град където „всеки познава някого – и така се получиха нещата“, признава Милен. Въпреки несигурността и лекият финансов трус след уволнението му, нещата за него бързо се оправят. След няколко месеца им се ражда дъщеря.

За да „стават“ плавно събитията, критериите трябва да са селектирани до съвършенство. Според Бонкалов на първо място в неговата класация се нарежда изграждането на единност в екипа в който се работи. „Една компания не може да функционира оптимално ако вътре, между отделните ядра няма както професионално, така и до определена степен лично разбиране и връзки. Това което съм се старал да създам и на двете си позиции (в БАТ и в „Орифлейм“) е един баланс между професионалните ангажименти и изисквания, но и чисто човешките отношения. Защото едва тогава хората ти се доверяват и са готови да те допуснат по-близко до себе си“, уверен е финансистът.

Малко по-надолу в същата класация, но не и по важност е да се дава шанс. „Аз никога не правя изводите си от един успех или провал. Винаги давам втора възможност. Първата оценка не винаги се базира на обективни фактори с които си постигнал резултат. След това нещата вече се пресяват.“

Според Милен, другото в мениджмънта – след като си дал шанс и човекът се е справил е да признаете успеха му. „Това е което всеки иска да получава е признание. Не е нужно постиженията да са грандиозни, твърди той. Дори понякога не е задължително да хвалите някого в пряк текст. Всеки който усети, че си доволен от неговата работа е такъв двигател, който не би могъл да се измери с нищо материално което му даваш.“ Стилът му на управление – да

слиза долу при хората ги мотивира

В един от форумите в ИНТЕРНЕТ, едно момиче се хвали на своя приятелка: „Постигнах 5% от печалбата на „Орифлейм“, но знаеш ли какво е по-важното? Не парите, дори не постижението, а това, че лично управляващият директор Бонкалов ми подари цвете.“ Галантният лидер, облечен в класен костюм от „Парушев“, е наследил бившия мениджър на „Орифлейм България“ Ларсон. Българинът е направил осезаеми промени в компанията. Обемите на продажбите са нараснали, води се по-активен маркетинг от гледна точка към крайния клиент и консултантите – повече на брой, по-атрактивни и различни оферти. „Стараем се да не им даваме ден за почивка. Усетим ли, че дадена оферта и предложение се изчерпват – веднага сме готови с нова оферта.“

Милен не крие и бъдещите планове които ще приложи за дистрибуция на продуктите. „Ще увеличим броя на пунктувете от които можете да вземете поръчките на „Орифлейм“ с над 100%. Сега имаме 7 големи центрове и 50 малки офиси. В над 1000 града ползваме Български пощи.“ Така предприемчивият финансист ще намали разходите за пощите. Той иска и да достигне брой на консултантите от 30 хил. до 50 хил.

Няма как да се израства в една мултинационална компания, колкото и консервативна да е тя, ако се „копае“ само на едно място. Според мениджърът „човек трябва винаги да търси по-добрия вариант, въпреки че съществува и доза риск. „Търсете новото, промяната“ – това винаги го казвам на служителите и консултантите си. Няма как да растеш ако за 10 г. поред правиш едно и също нещо.“

Далеч от ежедневната натовареност, Милен разпуска във фитнес залата. „Искам да съм в добра форма. Да не кисна само в колата, пред компютъра и телевизора. Чакам да дойде Коледа за да се прибера в Смолян и да покарам ски. Но преди това, с нетърпение трябва да дочакам вечерта. Имам среща с приятели в тихо столично заведение. Но няма да издам кое е.“

 

Advertisements

About Мариян Томов

The point of view which nobody else reveals

Posted on юли 1, 2008, in СЪДБИ. Bookmark the permalink. 9 Коментари.

  1. Zdraveiite!!! Mnogo dobra statiq ste napisali za Milen Bonkalov :)Ypravitelqt na „Oriflame Kozmetiks“-Bulgaria iznese mnogo dobra i priqtna prezentacq na 25.10.08g.,za koeto my blagodarq mnogo!!!Pojelavam mu da dostigne tazi cel koqto si e postavil,a imenno 50 000 konsultanti na Oriflame!!!
    S blagodarnost Asen Grigorov,konsyltant v „Oriflame Kozmetiks“-Bulgaria,Sofia.

  2. ИВЕЛИНА БОРИСОВА

    Милен Бонкалов е една невероятна личност.Щастива съм и се гордея с това ,че го познавам лично.Той е шефа ,той е приятеля, той е боса!!!И ако още не сте станали консултанти на Орифлейм ,то какво още чакате?Само така можете да се запознаете с него. А ако пък решите стремглаво да се изкачите по стълбичката на успеха ,то срещата ви с него е неминуема.Лично ще ви поздрави за постигнатите успехи.Затова не се бавете и Орифлейм консултанти станете!!!
    Ивелина Борисова мениджър в Орифлейм
    email adres:ivendra@abv.bg
    гр.Чирпан

  3. Елена Златева

    Статията е точна, но отразява малка част от качествата на Милен Бонкалов-Управителя,Човека,Българина и Финансистът с голям размах.

  4. Интересный сайт, автору спасибо

  5. Za sajalenie sega ne sam konsultant v Oriflame,no se nadqvam skoro da bada!!! :). A sega za Milen Bonkalov.Toi e 4ydesen 4ovek,yspq da rasmee edna zala pri predstavqneto na Wellnes prodyktite na Oriflame. 🙂

  6. Аз също имам честта да познавам този изключителен човек.До преди около година само слушах за него ,а сега съм истински горда ,че работя в Oriflame и,че работя с хора като него. Консултант Кюстендил

  7. Е, няма как „ТОВА Е ШЕФА, ТОВА Е БОСА ,ТОВА Е ЧОВЕКА, ТОВА Е ПРИЯТЕЛЯ….“ сигурно и още нещо за госпожата ИВЕЛИНА от Чирпан леееее, па такова слагачество и падение не бях виждала. Но както чета и другите не си падат по-долу, явно нали той им е работодателя. , апризива на Чирпанлииката….“ОРФЛЕЙМ КОНСУЛТАНТИ СТАНЕТИ!!!“ – ТОВА СИ Е НАПРАВО ПРОСТОТИЯ!
    Познавам такива консултантки дето само книжки разнасят и се чудят на коя врата да чукнат щото имали план и гонели точки, ОТВРАТ!

  8. Вики Каза:
    Коментарът ви очаква одобрение януари 21, 2012 at 10:11 pm
    Е, няма как „ТОВА Е ШЕФА, ТОВА Е БОСА ,ТОВА Е ЧОВЕКА, ТОВА Е ПРИЯТЕЛЯ….“ сигурно и още нещо за госпожата ИВЕЛИНА от Чирпан леееее, па такова слагачество и падение не бях виждала. Но както чета и другите не си падат по-долу, явно нали той им е работодателя. , апризива на Чирпанлииката….“ОРФЛЕЙМ КОНСУЛТАНТИ СТАНЕТИ!!!“ – ТОВА СИ Е НАПРАВО ПРОСТОТИЯ!
    Познавам такива консултантки дето само книжки разнасят и се чудят на коя врата да чукнат щото имали план и гонели точки, ОТВРАТ!

    Отговор

  9. Теодора Дудева

    Милен Бонкалов – уникален мениджър! На световно ниво и най-вече – приспособим към българската реалност. Изключителен мотиватор! Поздравления за статията!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: