КАРИЕРА В ЧИСЛА 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13…

Огнян Киряков Огнян Киряков сн. Мариян Томов

Малко дървено сандъче е отворено приветливо на бюрото на управляващия директор на „Майкрософт България“ Огнян Киряков. В него откриваме позлатени компас, лупа и далекоглед. Те са подарък от колеги за първия работен ден на новия им шеф в компанията. „Компасът е за да мога винаги да определям правилната посока в която да се движи фирмата, казва Киряков. Далекогледът е за да виждам успехите в перспектива, а лупата – за да се взирам в детайлите, при процеса на моята работа. Могъществото на символиката се състои в добрия управленски баланс.“

Дали обаче, успешно директорът постига това равновесие за трите месеца, в които удобно е седнал на коженото управленско кресло? Ще се усети ли забавяне в темповете на развитие на транснационалната компания у нас, след като Киряков тепърва се запознава с особенностите на работа в нея? Бизнес анализаторите определят периода при смяната на управляващите като критичен за една компания. Единствено времето и числата, измерители на печалбата ще съдят дали новото лице на „Майкрософт“ няма да се издъни. Отговорността се засилва от проучването на IDG за 2007 година. Според него, в резултат от дейността на компанията в България се очакват 495 млн. лева, генерирани в сферата на ИТ бранша.

За да затвърди тези данни, Огнян вече е направил първата стъпка напред. Той отдавна е избрал какви вратовръзки и костюми да носи на работното място. Облича се спортно-елегантно. Но му предстоят далеч по съдбоносни решения, от които да зависи не само неговия имидж, но и този на компютърния гигант, който го привлича на работа през декември 2007 година. Първият му контакт обаче с шефовете на фирмата е още от лятото на същата година. Оттогава се водят много преговори и срещи между него и ръководството. Търсенето за този пост е широко, след оттеглянето на Теодор Милев. Спрягани са дори мениджъри от чужбина, издава сегашният директор.

„Още съм

фокусиран вътрешно във фирмата

“ споделя той. За трите месеца като директор, Огнян основно разговаря със служителите си, анализира в детайли ситуацията от предходните години и оценява предизвикателствата в момента. Главният приоритет сега е отварянето на комуникациите вътре в компанията между различните звена, към партньорската мрежа за да се достигне до крайните потребители, изтъква той. Уверен е, че промени ще дойдат, но на по-късен етап от управлението му.

Засега първите впечатления, от начина по който са построени бизнес процесите в „Майкрософт България“ са водещи за Киряков. Всеки детайл е в състояние да го изуми приятно. „Тази конференция която в момента върви от САЩ се наблюдава онлайн от всички управители на фирмите на „Майкрософт“ по света.“ Ентусиазиран, директорът показва графични таблици и числа, които периодично се променят на неговия монитор.

Киряков е роден на 14 май 1965 г. в Бургас. Завършва магистърска степен по Телекомуникации в Техническия университет в София през 1991 година. След това става и магистър по Бизнес администрация в Университета за национално и световно стопанство. „Комбинацията между двете образования според мен е доста печелифша,“ определя Огнян. От техническото, той се научава да борави с цифри, което е негово предимство.

Повечето компании днес се управляват на основата на Key performance indicators (KPI). Това са финансови или нефинансови матрици, които помагат на организацията да определи и отмери прогреса й в рамките на поставените цели. „Умението ми да си служа с числата, ме улеснява много при този фирмен подход, изтъква Огнян. Той допълва, че предпочита да работи с таблици и графики защото информацията се приема по добре когато е представена под такъв вид.

Ако продължим да боравим с цифри и използваме езикът на математиката, спокойно можем да сравним професионалното развитие на Киряков с числата на Фибоначи. (б.а. Всеки следващ член на редицата се получава като сума на предходните два. Първите няколко числа са 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89,…). Тази математическа логика следва и в неговата кариера. Магистърските му степени например могат да се сравнят с двете последователни еденици според Фибоначи. Специализациите които кара в страната и чужбина по мениджмънт, маркетинг, връзки с обществеността и финанси са надграждане на неговите знания и правят сбора от предходните две числа.

Тройката

може да се каже, че идва през 1992 г., когато Киряков започва работа като млад инженер в БТК. От компанията му дават пректа да проучи възможността за внедряването на пейджинг система, която да се разпространява на сигнала на програма „Хоризонт“. С много малка инвестиция, тогава трябва да се изгради подобна система за оповестяване. Току-що дипломиралият се инженер прави финансова обосновка и функциониращ модел. „Беше много любопитно – до тогава нямаше подобна комуникационна връзка, разказва той.“

Постепенно Огнян се налага в БТК и ръководството му доверява продажбата на пейджърите. През този период има възможността да се докосне и до отдел „Продажби“ във фирмата, както и да се занимава с маркитинг. Постепенно осъзнава, че това е територия която истински го вълнува, споделя той. Всичко в рамките на проекта ми се струваше очарователно, и вършех нещата с много ентусиазъм.“

Със същото желане се отнася и към следващото стъпало на реализацията си, твърди той, като млад специалист в първия мобилен оператор в страната – „Мобиком“ „От престоя си там – в началото и средата на 90-те години успях да се „излъскам“ и науча напредничави практики за начина по който трябва да се управлява една компания и бизнес модел.“ Същинското предизвикателство за него обаче идва като мениджър за следпродажбеното обслужване на клиентите на „Ксерокс Евразия“ (Xerox). Киряков отговаря за пазар, който обхваща 21 страни сред които по това време бушуват конфликти и текат военни офанзиви като Босна и Херцеговина, Сърбия и Черна гора. „Там се изисква друг тип комуникация, защото не можеш винаги да се срещнеш с клиента и партньора, разсъждава мениджърът. Трябва да се съобразявате със спецификата на мястото в което правите бизнес и да разбирате чувствата на хората. От коя етническа или религиозна група попадат.

В тези нелеки икономически условия се научавате и как да постигате оптимални резултати. „В Русия например има места които са достъпни само през летния сезон или такива, където най-близкият сервиз може да е на 500 км от вас, а доставката да е възможна само с хидроплан, сравнява Киряков. Интересни и забавни са тези неща, според него. Твърди, че бизнес логиката е навсякъде еднаква, а тя е как да направите така, че компанията в която работите и партньорите ви да са удовлетворени и да печелят повече. Клиентите пък да печелят когато купуват продуктите на „Ксерокс“.

Този подход на бизнес дипломация, Огнян е пренесъл и в своето семейство. „В офиса сме се събрали по принуда, но в къщи са важни приятелските отношения. Затова се стремя да ги подържам, както с двете си деца Георги и Миглена, така и със съпругата ми Нели.“ Те са женени от близо 16 години. „С Нели се запознахме на студентска бригада, спомня си Киряков. Качих се във влак за мястото където бях разпределен, но реших да слезна в Стара Загора, за да се видя с познати.“ На старозагорската гара, мениджърът вижда бъдещата си съпруга и я заговаря. „И тя беше тръгнала на студентска бригада,“ казва той и определя съдбоносната среща като любов от пръв поглед.

На управляващия директор на „Майкрософт България“ през този месец му предстои друга важна среща – с магната Бил Гейтс в САЩ. Едва ли, дори самия Киряков, както и преди време на гарата, може да предположи какво да очаква. Но със сигурност знае, че ще се отдаде на хобито си – фотографията и ще запечата събитието в историята.

ВИЗИТКА

Огнян Киряков е роден през 1965 г. в Бургас. Семеен, с две деца. Има магистърски степени по Телекомуникации в Техническия университет в София и по Бизнес администрация в Университета за национално и световно стопанство.

Кариерата си в ИТ бранша стартира в БТК, където от 1992 г. до 1994 г. заема постовете директор маркетинг, директор продажби и мениджър „Радио данни“. След това продължава професионалното си развитие в първия мобилен оператор в България – „Мобиком“.

След „Мобиком“ кариерата му продължава в „Ксерокс България“. От 2002 г. до 2004 г. е технически директор на „Ксерокс“ за Югоизточна Европа, след което е назначен за технически директор на „Ксерокс Евразия“. От януари 2006 г. до януари 2008 г. заема длъжността генерален директор на компанията за страната. Киряков има и множество специализации у нас и чужбина по мениджмънт, маркетинг, връзки с обществеността и финанси. Владее английски, френски и руски език.

Според Киряков, приоритетите при вземане на решения трябва да са в интерес на:

1. компанията

2. групата, на колектива който работи за „Майкрософт България“

3. на индивида.

Той казва, че взема прагматични решения – прави нещо не само за самото действие, а за ясния резултат и постижимостта на заложените цифри. „Това което може да се измери, може да се изпълни,“ уверен е директорът на компютърната фирма.

About Мариян Томов

The point of view which nobody else reveals

Posted on юни 30, 2008, in СЪДБИ. Bookmark the permalink. има 1 коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: