ТВ „ЕВРОПА“ ВИНАГИ Е СЕДЯЛА В АНТИКОМУНИСТИЧЕСКОТО МЕДИЙНО ПРОСТРАНСТВО

ЕМИЛ СТОЯНОВ – СОБСТВЕНИК НА ТЕЛЕВИЗИЯ „ЕВРОПА“
 

 

Емил Стоянов е роден през 1959 г. в Пловдив. Завършил е българска филология в Пловдивския университет, специализирал е съвременна немска литература в Лайпциг. Основател и първи директор на университетското издателство в Пловдив, създател и собственик на издателска къща „Пигмалион“, шеф на телевизия „Европа“. Има и преводаческа дейност зад гърба си – превел е шест книги. Автор е на две стихосбирки, оценени добре от критиката.

 

Г-н Стоянов, как започнахте своя бизнес?

– През 1992 г. основах издателство „Пигмалион“. След близо шест успешни години, реших да създам и първата новинарска телевизия в България. Тогава прецених, че все по-малко хора ще четат книги за сметка на електронните медии. 

Разлюбихте ли издателството след като основахте телевизия „Европа“?

– Издателството е моята първа бизнес любов. „Пигмалион“ работи успешно и досега, но повече време и сили отделям за телевизионния бизнес. Той е десетократно по-голям от издателството и е далеч по-печеливш.

Получихте ли някаква помощ при създаването на телевизията?

– Единствено от акционерите.

Колко е аудиторията на медията?

– За месец март 2008 г. достига 9,2 на сто.

Според вас, защитават ли дадени интереси пипълметричните агенции?

– Вие като пишете един материал – лъжете ли? Вземам си вестника, чета дадена статия и разчитам на вашата добросъвестност.  В крайна сметка, едва ли от ТНС/ТВ ПЛАН има причина заради която да ни обичат. Истината е, че рейтингите на новинарските телевизии в Европа са между 6 и 10 на сто. Ако има някаква манипулация тя ще лежи на съвестта на тези, които изнасят подвеждащите данни.  

Собствениците на телевизия според Закона за радио и телевизия (ЗРТ) са задължени да не са обвързани с рекламни агенции. Според вас, защо това изискване често не се спазва у нас?

– Ако въпросът ви е насочен директно към мен – аз нямам рекламна агенция. Но законът и неговото приложение са сбъркани. Той трябва да се поправи така, че собствениците на медиите, да имат правомощието да извършват рекламна дейност. В противен случай, тези формални нарушения не трябва да се съблюдават само формално, както е в момента.

Ако не с някоя рекламна агенция, то политически обвързана ли е телевизия „Европа“?

– От основаването си, телевизията винаги е седяла в антикомунистическото и антифашистко медийно пространство. Тя изповядва европейските демократични и плуралистични ценности, обърната е по-надясно от гледна точка на икономиката, бизнеса и обществото.

В такъв случай, какви бяха причините през 2007 г., Съветът за електронни медии (СЕМ) да ви отстрани от конкурсите за аналогови честоти в София, Пловдив и Варна?

– И до днес не мога да разбера защо СЕМ обяви редица конкурси, които очевидно нямаше воля да завърши. Не изключвам тогава да е имало политически и лобистки причини за които само мога да гадая. Смятам, че регулацията в електронните медии и Закона за радио и телевизия (ЗРТ) работят много лошо. Това пречи и на нашата работата. Затова трябва да се изработи нов закон съобразен със съвременните изисквания и стандарти на електронните медии.

Съвремието налага все по-комерсиализиран продукт. В тази връзка има ли опасност и ТВ „Европа“ да се увлече от тези тенденции?

– Останалите медии много брутално се комерсиализираха и произвеждат все повече развлекателни програми които прекрачват здравия разум. А какво правят от СЕМ? Нали трябва да внасят здрав разум?! В момента те често говорят за плурализация, но аз на вас като ви тегля един бой – това плурализация ли е?! Не трябва всичко да се показва по телевизията. Трябва да има рамки на закона и на здравия разум. В частност – ТВ „Европа“ няма такава опасност. Ние доразвиваме непрекъснато нашата програма – имаме новинарски емисии на всеки половин час и три икономически предавания. Ще се развиваме в тази ниша. Тя ни устройва и се чувстваме добре в нея.

Да, но отскоро и вашата телевизия завъртя в ефира си СМС игра. Отива ли на една сериозна информационна медия подобно предаване?

– При положение, че Българската национална телевизия, която получава и пари от държавния бюджет има такива игри, защо ние да нямаме? Приемаме това като световна тенденция – ARD и ZDF имат такива игри в които разиграват парични награди.

Но Евронюз (Euronews) нямат…

– Те обаче са бюджетно предприятие. Пък ние, все пак трябва да се издържаме.

По-трудно ли е да се привлекат рекламодатели в новинарска телевизия в сравнение с развлекателна?

– Нас ни гледат сравнително по-малко хора, но за сметка на това те са по-богати и по-образовани. Докато в развлекателната медия се рекламират бира, дамски превръзки и подобни популярни евтини продукти, при нас се презентират по-скъпи – на банки, мебели, хотели. Засега не можем да се оплачем от малко реклами.

Друга възможност за печалба е да започнете да търгувате с акции на телевизията на борсата. Кога ще се появят ваши акции?

– Откъде знаете за това?! Започнали сме работа по изваждането на акции на телевизията на българската борса, но процесът изисква време. Предполагам, че през март догодина ще имаме свои акции, в случай че нещата на борсата се развиват добре. Ако осъществим тази си амбиция, ще се превърнем в първата българска телевизия която търгува свой акции на борсата. Разбира се, ако някой не ни изпревари до тогава.

На какъв етап е проектът за изграждане на ваше студио в Брюксел?

– Проектът е практически готов – вече имаме свой сателит разположен в Брюксел. През май месец, тази година ще започнем работа от там.

Имате ли някакви връзки с вестник „Демокрация“?

– Освен, че преди им пускахме реклами на телевизия „Европа“ там, имам и много стари приятели. Но не съм имал бизнес отношения с тях.

Трудно ли е да мотивирате екипа си, който трябва да работи като по-часовник и в празнични дни?

– Не е лесно да бъдат мотивирани. Спасява ни лоялността към телевизия „Европа“, добрия дух в предприятието и любовта към сериозните журналистически ценности.

Помага ли ви по-големия син Стефан?

– Той се занимава с един нов проект – ИНТЕРНЕТ телевизия.

Платена ли ще бъде?

– Още е рано да се говори.

Кога за последно уволнихте служител?

– Преди два месеца, не по-малко. Случва се, ние сме голям екип, но не помня за какво точно съм го уволнил. Той беше служител от рекламния отдел. Сбърка една реклама. (Стоянов избягва темата)

Сериозна инвестиция ли е цифровизацията?

– Още през 2007 г. сигналът който предаваме от студиото в София е изцяло цифров.

 

 

 

 

About Мариян Томов

The point of view which nobody else reveals

Posted on юни 19, 2008, in МЕДИИ, СЪДБИ. Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: