ДЕВЕТТЕ РЕКЛАМНИ КЛОПКИ

Девет хитрини

Черният списък на Брюксел включва над 30 схеми на рекламиране, които се смятат за нелоялни към потребителите. Част от него са и деветте практики, за които е добре известно, че причиняват вреди и се случват най-често в електронните медии.

1. Реклами примамки: Честа практика в т.нар. телепазарни прозорци е да се обявява цената на стоката, която уж е промоционална (много ниска), ако се поръча веднага. В действителност се оказва, че рекламираният продукт го няма в наличност.

2. Лъжливи „безплатни“ предложения: описват продукта като „подарък“, „без такси“. Погледнете рекламите на цифровите кабелни оператори, които ни заливат с оферти от сорта: „Включете се напълно безплатно“. Оказва се обаче, че само услугата по техническото свързване на кабелите не трябва да се заплаща, докато приемникът и антената не влизат в „изгодната“ оферта. За тях трябва да се „бръкнеш“ отделно, или в най-добрия случай да ги ползваш безплатно месец-два, преди да си ги купиш.

3. Преки призиви към децата: непременно да притежават рекламираните продукти или да убеждават родителите си да им ги купуват: „Новото филмче с Алиса и новата вълшебна книжка на Фонди вече са тук. Кажи на мама да ти ги купи от най-близкия щанд за вестници и списания!“ Преките призиви към деца са забранени за телевизионната реклама, а сега черният списък разширява забраната до всички медии и по-специално до ИНТЕРНЕТ.

4. Неверни твърдения за лечебни свойства: като се започне от алергии, стигне се до косопад и намаляване на телесното тегло. Неотдавна рекламата на една хранителна добавка твърдеше, че същата лекува рак, припомнят от Българската национална асоциация на потребителите. Те съобщиха, че на българския пазар се предлагат и безвредни медикаменти като тези за увеличаване на бюста например.

5. Маскирани рекламни статии: използване на статии в медиите за популяризирането на продукт (платен от търговеца), без това да се обявява ясно. У нас понякога със ситни букви на телевизионния екран все пак изписват „платен репортаж“.

6. Пирамидални схеми. Тя е за популяризиране на продукт или услуга, при която възмездяването идва най-вече от привличането на други клиенти към схемата, а не от продажбата или консумацията на продукти. Това е честа практика на козметичните фирми не само у нас, които привличат колкото се може повече на брой консултанти. Достатъчно е да споменем рекламите на Avon и Oriflame, които вървят и у нас.

7. Награди: създава се лъжливо впечатление, че потребителят е спечелил награда, а такава липсва. При предявяването на претенции за получаването й обикновено изниква въпросът за допълнително и необявено заплащане. Подобни са тези тв клипове, които призовават: „Спечелете екскурзия само с едно посещение на нашето заведение!“ Когато се озовете на уреченото място обаче, бързо ви става ясно, че трябва да направите една скромна консумация от поне 20 лв., за да участвате в томбола. Царството на тези реклами са „кабеларките“.

8. Подвеждаща представа за правата на потребителя: И за това си имаме пример в България. От магазини „Германос“ например обещават, че ако закупеният от вас GSM апарат даде дефект, веднага ще бъде заменен с нов. Те обаче не уточняват, че ако направите разговор по-дълъг от 5 мин. – телефонът ви ще отиде само на сервиз. А ако дефектът „цъфне“ на петия ден от покупката?

9. Ограничени оферти: „Купете си новия телефон с прима пакет… Офертата е валидна до…“ Най-често GSM операторите в страната правят реклами от този род. Според директивата те са с цел да се лишат потребителите от достатъчно възможности за осведомен избор.

Advertisements

About Мариян Томов

The point of view which nobody else reveals

Posted on юни 19, 2008, in РЕКЛАМИ. Bookmark the permalink. има 1 коментар.

  1. Кати Костадинова

    Преди да се напише подобен материал, в който се споменават конкретни лица или фирми е добре предварително да се направи проучване. Фирмите Oriflame и Avon са търговски фирми, при които включването е или безплатно или с минимална такса, срещу която се получава пакет с материали за старт. Те разчитат на ОБОРОТА на стоки и при тях НЕ СЕ ПЕЧЕЛИ от включването на хора. Освен това, рекламите на Oriflame обикновено се правят в Стокхолм и вървят почти едновременно във ВСИЧКИ СТРАНИ ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ, в които фирмата е регистрирана. Фирма, която е известна с изключителната си етичност, легално присъствие на всички пазари, където има офиси, плаща си данъците и е на световните борси с акциите си, едва ли ще си позволи да нарушава правила и наредби на ЕС

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: