ГЛЕДАМЕ РЕКЛАМИНИ ВМЕСТО НОВИНИ

Същността на новините днес, според британския журналист Филип Найтли, се е превърнала по-скоро в своеобразна битка на образи, отколкото в сблъсък на различни журналистически практики. Информационните емисии все повече губят основната си осведомителна функция и създават псевдоновини. Тази тенденция, допълнително се засилва при отсъствието на зрелищни събития, което принуждава новинарите все повече да наблягат на рекламите. Ужасно много време например е заето от „вътрешни“ реклами и препратки – „видяхте“, „остава да видите“, „търсете добрата новина“, „и още събития от страната“. Фрази, които неотлъчно присъстват в новините на почти всички водещи български телевизии. Също толкова натрапчиво е, когато гости от сутрешния блок на медията са резюмирани многократно във всичките й осведомителни емисии за деня.

Разбира се, няма нищо неестествено, всяка медия да има собствена политика за цялостната концепция и изглед на новините си. Не са редки случаите обаче, в които част от репортажите са повлияни от различни спонсори и рекламодатели, с ясната цел те да популяризират стоките си. Един от най-лесните начини за послание към потребителите е чрез скрита реклама, която на практика е абсолютно забранена

от чл. 77, ал. 2 от Закона за радио и телевизия (ЗРТ). Но това не се оказва пречка за телевизиите, защото глобите които Съветът за електронни медии (СЕМ) може да им налага за подобна практика, съгласно ЗРТ са до 1000 лева. От 1000 до 15 хил. лв. пък са наказанията за заблуждаващ рекламен клип. За сравнение, еднократното излъчване на подобен клип по Българската националната телевизия, струва на рекламодателите около 1000 лева.Неадекватните глоби, слабият или въобще отсъствието на какъвто и да било контрол на медиините ни надзорници, е причината за множеството

платени репортажи в новинарските емисии

Покрай светлите български празници, от БТВ не се церемониха да направят скрита реклама в централната си емисия новини. Естествено, практиката е новината да носи позитивен заряд за да предразположи зрителите. В случая, националната телевизия разказа съдбата на три от децата от дома в Могилино, които скоро ще се преместят в нов дом. Средствата за него, припомниха новинарите, са от шоуто „Великолепната шесторка“, което медията излъчи. Кадрите, заснети от оператора, не показаха нито един от тези клетници, а единствено условията в които те живеят до настоящия момент. Заснети бяха и изгнилите им шкафчета, върху които грижливо, като на лъскава витрина на скъп магазин, бяха подредени козметични продукти на

Chauma (Шаума). В следващия репортаж обаче, интервюираха мениджър на фабрика за кафе, без да споменават името на компанията или да показват марката на продукта.Според юриста на bTV Жанет Захариева няма точни правила, по които да се преценява кога да се спомене името на една компания и кога не. „Всяка медия има право сама да определи с оглед на конкретния случай. Въпрос на редакционна независимост е как да се структурира новината и къде да бъде подредена в емисията.“

Вярно е, че всяка медия има право сама да прецени кога да назовава дадена компания с оглед на конкретния случай. Тематичното съдържание на репортажа на БТВ обаче, не е за „Шаума“ и показването на продуктите на фирмата в различен контекст, спокойно може да се счита за скрита реклама. Въпреки всичко, досега СЕМ не е констатирал нито едно нарушение на забраната за скрита реклама, излъчена в новините.

От медийния регулатор казаха, че единствено показването на тютюневи и спиртни напитки са забранени и допълниха, че с транспонирането на Европейската Аудиовизуална директива в родното законодателство, правилата ще станат далеч по-затегнати.

Разбираемо е, защо

рекламодателите всячески се „натискат“ да влезнат в централните емисии новини

Именно те са стълба на една медия, градят нейния имидж, аудиторията им е относително висока. За да припечелят от това златно медийно време, от началото на годината БТВ има два блока централни новинарски емисии, между които се въртят реклами. На пръв поглед, това е в противоречие с чл. 83 (2) от ЗРТ, където се посочва, че „не се прекъсват за реклама новини, политически и икономически коментари и анализи, документални филми и детски предавания.“ Не е ли това своеобразна „вратичка“ в закона, която с вещина са отворили медиините хора в БТВ?

Вестник „БАНКЕРЪ“ научи, че от СЕМ са изявили желание да разискват проблема с компетентни хора от

BTV. Уговорената срещата обаче съвпаднала с един от изминалите празнични дни и от медията се оказали прекалено заети. Все пак, от медийния регулатор съобщиха, че ще насрочат нова дата за да обсъдят проблема. На срещата, както и на предстоящите заседания на СЕМ, ще се разисква най-вече как се ограничава едно предаване от друго и фактически, нарушава ли се закона с двата блока новинарски емисии. Друго нарушение, този път на чл. 90 (4) от ЗРТ е, че в края на новинарските емисии се изписват спонсорите. Те най-често са на фирми за облекла и грим като

Rollman, Este, Benetton, които са основни спонсори на новините на БНТ, Нова телевизия и БТВ. Според медийния закон обаче, не могат да бъдат спонсорирани новини, с изключение на спортните и то при условие, че са отделени от другите части на програмата чрез визуални или звукови средства или като отделно предаване. Оттук следва, че и по смисъла на т. 20 (1) от Допълнителната разпоредба в ЗРТ лицата (търговски дружества, юридически лица или физически лица по смисъла на българското законодателство), които предоставят определени тоалети, грим, прически и т.н. на водещите новинарски емисии директно – чрез рекламното лого в края на новинарските емисии, и индиректно финансират съответните новини, като целят да се популяризират техните стоки.Въпреки ограниченията на ЗРТ, от СЕМ са издали становище, което е в сила още от 2002 година. То разрешава чисто информационно да се изписва шрифта на фирмите, които предоставят облекла и грим. С позицията си, регулаторът се стреми да стимулира бизнеса, но членовете му обясниха, че все пак това е максималната граница до която те могат да отстъпят. От 2002 г. медиите стриктно спазват становището, но също толкова добре изполват друг трик за да изпъква името на спонсора – изписват го с уголемен шрифт на ясно изпъкващ фон.

About Мариян Томов

The point of view which nobody else reveals

Posted on юни 16, 2008, in РЕКЛАМИ. Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: